Trocadero byter ägare

2017-05-22

Spendrups Bryggeri har idag tagit över varumärket Trocadero från Nordarom AB. Genom förvärvet får Spendrups ansvar för den totala produktionen av Trocadero och möjlighet att utveckla och förädla det ikoniska svenska varumärket.

Trocadero returglas 33clSpendrups har en lång tradition av att hitta och framgångsrikt utveckla klassiska svenska varumärken, som exempelvis Loka, Mariestads och Norrlands Guld. Nu vill vi göra en liknande resa med den klassiska läsken Trocadero.

- Vi ser stora möjligheter att utveckla varumärket som har blivit så älskat av det svenska folket bland alla globala läskedrycker. Dessa fanns inte tidigare när åtta bryggerier delade på ansvaret för varumärkets utveckling, säger Erik Jarnsjö, försäljningsdirektör på Spendrups.

Sedan 1953 har Trocadero producerats efter samma unika recept – först av Saturnus och därefter av Nordarom i Norrköping. Produktionen har de senaste fem åren legat stabilt på mellan 11 och 12 miljoner liter per år. Trocadero finns i 33 cl returglas, 33 cl burk och 33, 50 och 150 cl petflaska.

- Nordarom har tillverkat Trocaderos extrakt sedan år 2006. Nu är det dags för läsk-ikonen att varsamt förädlas och utvecklas. Vi är glada över att Spendrups tar hand om Trocaderos resa framåt och kommer att följa utvecklingen av varumärket med stort intresse.Vi kommer även i fortsättningen att tillverka Trocaderos extrakt, säger Mats Hansare, vd för Nordarom.

Avtalen som Nordarom tidigare har haft med sju andra bryggerier avslutas den 20 november 2017. Spendrups blir därmed ensam leverantör av Trocadero till dagligvaru- och servicehandeln och till restauranger. Spendrups har sedan länge stått för största delen av varumärkets volym av Trocadero. Läsken kommer att tillverkas på bryggeriet i Grängesberg med en årlig produktion av cirka 12 miljoner liter.