I höstas aviserades ett samarbete med Stordalenägda dryckesgruppen Belmonte Beverage Group AS. Nu är samarbetet synligt på de norska butikshyllorna med svenska brygder anpassade för den norska marknaden.
Spendrups sortiment på hyllorna i Norge. Här från norska Coop.
Närvaron i Norge hade redan smygstartat med Norrlands Guld 4,7 % på Coop, och Loka på nätbutiken Oda, när samarbetet med Stordalenägda dryckesgruppen Belmonte Beverage Group AS blev klart. I och med samarbetet bildades ett gemensamt bolag, Pinnacle Brands AS, och riktningen för en mer långsiktig satsning på den norska marknaden lades fast. I Norge får dagligvaruhandeln sälja alkoholhaltiga drycker upp till 4,7 % och nu finns en första glimt av resultatet att hitta i norska butiker med specialutvecklade brygder för den norska marknaden. I Norge är en mer kalorisnål variant av öl väldigt populär och nu finns Norrlands Guld Lite 4,5 % som innehåller 30 procent färre kalorier tillgängligt för de norska konsumenterna. Den finns nu på norska Coop tillsammans med ”vanliga” Norrlands Guld och systerbrygden Norrlands Guld Djup Fatøl 4,7 %.
– Norrmän gillar uppenbarligen svenskt öl. Vi har sett en stark tillväxt i varumärkeskännedom bland norska konsumenter, den så kallade “hjälpta kännedomen för varumärket” har gått från 39 till 62 procent. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det här är den bästa starten på en öllansering i Norge på länge. Så till alla svenskar som besöker Norge: Nu kan du få din favoritöl här i Norge och i mars lanserar vi i det norska utelivet där vi redan säkrat flera viktiga centrala huvudavtal. Vi ser framemot tillväxtresan, det här är bara början, säger Stein-Erik Helverschou-Treverket, CEO Pinnacle Brands AS.
Sedan ”vanliga” Norrlands Guld lanserades på Coop i fjol har den stadigt tagit marknadsandelar och nu tar Spendrups ytterligare ett stort kliv in på marknaden då “vanliga” Norrlands Guld också nu går att hitta på hyllan hos en av den norska dagligvaruhandelns jättar, Norgesgruppen. De har en marknadsandel på över 40 procent inom dagligvaruhandeln med kedjor som Meny, Spar, Joker och Bunnpris. Norgesgruppen har även listat systerbrygden Norrlands Guld Djup Fatøl 4,7 % och nätbutiken Oda har tagit in Loka Granatäpple & Jordgubb i sitt sortiment utöver Loka Naturell och Loka Citron.
Efter en höst med intensivt arbete för att få produkterna klara enligt den norska marknadens regelverk kunde Spendrups bryggeri i Grängesberg nyligen vinka av de första lastbilarna med sexpack som rullade i väg mot norska gränsen.
– Det är det fina mottagandet av Norrlands Guld gör att vi nu fått chansen även hos med Norgesgruppen. Vi har tagit våra första steg in på en bortamarknad och det ska bli spännande att se om norrmännen kommer att älska våra varumärken lika mycket som svenskarna gör. Det känns som vi är i början av en riktigt spännande resa, säger Anna-Stina Hallberg, marknadsdirektör på Spendrups.
En lastbil fylld med Norrlands Guld på väg till Norge