Smalare burkar och flerpack i papper

2022-03-15

Med ny tappningslinje står vi rustade för framtidens hållbara förpackningsslag

Idag invigdes vår helt nya tappningslinje för burkar på bryggeriet i Grängesberg – en investering på 200 miljoner kronor, den största på många år i bryggeriet i Grängesberg. Den höga efterfrågan på burk som förpackning för såväl öl som läsk och vatten och övergången till så kallad ”Sleek can” ligger bakom satsningen. Linjen kommer att kunna producera 60 000 burkar per timme.

Samtidigt blir det Sverigepremiär för en ny förpackningstyp för burk i flerpack. Keel Clip, som lösningen heter, är 100 procent pappersbaserad och kommer till en början att finnas på Trocadero och Mariestads.

Allt fler konsumenter efterfrågar dryck på burk, inte bara i Sverige utan också internationellt. Burken är intressant ur ett hållbarhetsperspektiv då den väger mindre, tar mindre plats och är enklare att återvinna: år 2020 återvanns drygt 89 procent av alla burkar i Sverige. Under vecka 14 går vi över till sleekformatet på samtliga burkprodukter inom läsk och vatten. 

– Att hitta rätt format och förpackning är en viktig faktor för att vi ska få ett mer effektivt varuflöde när vi exempelvis ska bygga pallar och expolösningar som passar dagligvaruhandeln. Med den nya förpackningslösningen kommer vi att kunna storsatsa på läsk och alkoholfri öl på burk, säger Spendrups produktutvecklingsansvariga för förpackning, Magnus Willén.