Nu byter Spendrups visuell identitet. Förändringen är en del av ett större varumärkesarbete som pågått på Spendrups under en tid, där visionen är ”Spendrups – ett bryggeri i världsklass”.
– Det här är startskottet för en ny resa – en resa mot ett bryggeri i världsklass. Vi har bytt visuell identitet flera gånger tidigare men jag tror aldrig att vi har haft så många och långa diskussioner kring det som den här gången. Utmaningen har varit att vi har velat få till en helhet med företaget och produkten. Men jag tycker verkligen att vi har lyckats med det, säger Fredrik Spendrup, vd på Spendrups Bryggeri AB.
Den nya visuella identiteten presenterades på Spendrupsdagen den 23 september, en konferens där alla 900 Spendrupsanställda bjudits in till bryggeriet i Grängesberg.
– Det känns bra att vi får en visuell identitet som i form och funktion är mer samtida och som speglar Spendrups som bolag och vår ambition. Nu börjar vi rulla ut logotypen på riktigt. Implementeringen kommer att löpa under minst sex månader för att bli så ekonomiskt klok som möjligt, säger Mårten Lyth, kommunikationsdirektör på Spendrups.
Spendrups nya visuella identitet har tagits fram tillsammans med Neumeister.
– Vi har utvecklat en visuell identitet som ska stötta Spendrups vision och målbild - Ett bryggeri i världsklass. Utvecklingen har skett i nära samarbete med arbetsgruppen på Spendrups där produkterna, personalen och företagets agerande spelar en minst lika stor roll som det visuella uttrycket, säger Henrik Hallberg, kreativ chef på Neumeister.