Nhu Duong skapar mode av Spendrups gamla arbetskläder

2019-04-04

Modedesignern Nhu Duong samarbetar med The Naia Initiative och lanserar en klädkollektion producerad av återvunna arbetskläder från vårt bryggeri i Grängesberg.

Nhu Duong

Kollektionen, som döpts till "Free from", är baserad på återvunna arbetskläder från Spendrups Bryggeri i Grängesberg och har tillverkats i Borås i samarbete med Borås Textilhögskolas initiativ Re:textile.

Nhu Duong har varit verksam i modebranschen i över tio år och har tidigare arbetat med varumärken som Totême, Svenskt Tenn och Weekday. Inom ramen för samarbetet med The Naia Initiative har hon nu valt att utforska vilka möjligheter som finns att producera mode hållbart i Sverige idag. Det resulterade alltså i kollektionen "Free from".

– I våra samarbeten har vi verkligen lagt ner tid och kraft på att hitta människor som vi inspireras av och som passar oss, vad vi står för och framförallt hur vi vill agera. Nhu är för oss en sådan person. Hon är nytänkande och nyskapande och utmanar ständigt konventioner och har ett progressivt arbetssätt, vilket känns helt i linje med det vi gör, förklarar Anna-Stina Hallberg, marknadschef på The Naia Initiative.

Spendrups driver sedan ett tag tillbaka ett projekt kring arbetskläderna som bärs av medarbetare i våra anläggningar, med syftet att uppdatera funktionaliteten, anpassa kläderna bättre efter olika yrkeskategorier och öka komforten. Istället för att kasseras har de gamla arbetskläderna nu fått nytt liv genom Nhu Duongs kreativitet och Re:textiles kompetens i att skapa cirkulära flöden inom textilbranschen.

– Kollektionen utforskar frågor om funktionalitet inom mode genom att på ett lekfullt sätt applicera konceptet ”Free From”. 

Genom att återanvända arbetskläder och tekniska material från exempelvis krockkuddar, omvandlas textilierna genom att addera och ta bort funktionella element. Textilierna befrias från sitt tidigare, utdaterade ändamål och får nytt liv. Resultatet är en hybrid mellan dåtid och nutid, funktion och icke-funktion och mode och icke-mode. Vi har täckt över gamla loggor och slitage med grafiska prints och vi har tagit vara på alla delar av plaggen, vilket gör att vi bara har producerat så mycket det finns material till, säger Nhu Duong.

Kollektionen innehåller 15 olika plagg både för dam och herr, varav de flesta kan bäras som unisex. Den släpps i samarbete med modebutiken Aplace, och kommer att säljas i deras butiker och webbshop med start den 15 april.