Heineken fyller 150. Det perfekta tillfället att prata om ett varumärkes arv och hedra dess historia, eller hur? I stället firar Heineken denna milstolpe med en global kampanj som visar hur de inte bryr sig om hur konsumenterna dricker, namnger eller stavar deras namn, så länge de har roligt. Det är därför Heineken 0.0 i Sverige öppnar en bar i Stockholm där de bjuder in unga kreatörer att lämna in sitt förslag på hur deras drömbar skulle se ut. Vinnaren/vinnarna kommer i höst att få se sin idé gå från dröm till verklighet.
Kanske blir Stockholms nästa bar en fjällvandringsbar? En rymdbar för eventuella aliens som är på besök? Eller varför inte en tidsmaskinsbar där du kan uppleva de fem senaste decennierna under en och samma kväll?
– The Bar is Yours syftar till att inspirera alla unga kreativa personer. Det är dags för dem att visa oss hur den ultimata barupplevelsen ser ut. Med det här initiativet vill vi utmana de normer som finns inom Stockholms barscen och erbjuda en plattform och möjlighet som inte finns idag, där unga kreatörer kan utforska sina visioner. Heineken firar 150 år, men i stället för att fira oss själva vill vi hellre fira tillsammans med våra konsumenter – på deras egna sätt, säger Björn Mannervik, partneransvarig på Spendrups.
The Bar is Yours kommer att vara öppen för registrering mellan 29 augusti och 26 september. När alla idéer har samlats in kommer Heineken 0.0 att anordna en Pitch Night på Södra Teatern i Stockholm där tre finalister, utvalda av en jury, kommer att få pitcha deras idé framför livepublik och tävla om den vinnande platsen. Baren, som även den kommer att vara på Södra Teatern, kommer att vara live i en månad från onsdag kväll till lördag kväll.
Förberedning och coaching
Som förberedelse inför Pitch Night kommer de tre finalisterna få möjlighet att delta i en workshop tillsammans med ett team av mentorer som är specialiserade på att coacha lovande kreatörer som vill lära sig mer inom klubb- och barscenen.
Vinnaren kommer senare få genomgå en kurs där de får ytterligare möjlighet till vägledning kring hur de kan utveckla sitt koncept för att det ska resultera i en framgångsrik bar.
– Vi tror att det finns många bra idéer som bara väntar på att delas och The Bar is Yours är en unik möjlighet att utforska dem. Vårt mål är att se till att finalisterna får det stöd och den coachning de behöver för att kunna förverkliga sin vision, och få se sin idé gå från dröm till verklighet, säger Rebecca Tegegne, VD på Ladieslove och medlem i mentorteamet.
Så är du med och tävlar
Registreringen kommer att vara öppen mellan 29 augusti och 26 september. Du måste vara 21 år gammal för att delta och du behöver ha möjlighet att resa till Stockholm vid ungefär fyra tillfällen.
Gå in på ansökningssidan för att läsa mer om hur du går till väga för att delta: www.thebarisyours.se
Jurymedlemmar
Juryn består av:
- Johanna Pihl, Brand Manager på Spendrups
- Remco Schouten, Marketing Manager på Heineken
- Oscar Zia, artist och kreatör samt The Bar Is Yours-ambassadör
- Antonios Evangelogiorgos, driftchef på Södra Teatern, medarrangör
- Philip Hördegård, Creative på FLB Europa, medarrangör
- Sorraya Toure, Project Manager på CMNTY, facilitator
Tävlingsvillkor
All information om tävlingsvillkor för medverkan hittar du här.